Tisdags-hyllning!

Denna veckan hyllar jag...
Vår grann-gemenskap.

Jag väljer att hylla alla mina grannar denna tisdag. Jag har med mycket hjälp av dom haft en alldeles underbar sommar. En sommar med en massa grill-kvällar, fikor, promenader o härligt "häng" helt enkelt.

När jag va liten bodde vi på en gata. En gata med endast 8 hus. En liten återvändsgata, faktiskt. Vi hade så underbart bra sammanhållning på denna lilla gata. Vi hade fredags-mys i form av "fredags-hörna" (= att vi satt i Göran o Ullas trädgård. Vid ett runt bord. Gossarna -för jag va typ den enda flickan på hela gatan- spelade bandy o ur fönsterna skrålade någon hipp 90tals-dänga. Salta pinnar o coca vola severades till ungarna, salta pinnar o öl fick päronen)
Jag älskade detta. Minns de med sån värme i hjärtat. Våra äldre grannar var som storebröder för oss. Tog hand om oss. Köpte glass o vi (iaf jag) kände oss så jäkla skitcoola när vi fick hänga me dessa "vuxna" (som gick i typ 6an-7an då!)

Jag önskar Ella samma slags uppväxt. Jag vill att hon ska ha en massa kompisar runt sig. Kompisar i samma ålder men även vuxna som hon kan se upp till o yngre som hon kan ta hand om. Jag hoppas att de kommer förbli så. Jag vill att hon ska känna trygghet o gemenskap. Att hon ska trivas där hon bor. De e viktigt anser jag. Jätteviktigt.

Så, iaf. Tillbaka till ämnet. Jag vill hylla mina grannar för att vi har så roligt tillsammans. För att vi inte har någon tråkrelation alá "hälsar-knappt-på-varandra-i-trappan" eller "knackar/stampar-i-golvet/ringer-hyres-värden-när-något-e-fel". Vi knackar på hos varndra. Vi snackar. Vi bjuder varndra o lånar av varndra. Alla e välkomna o vi trivs tillsammans. O de gillar jag. Jag älskar det!


-En av alla grillkvällar vi haft i sommar...


Kommentarer
Postat av: mariaohlin

ååh, kollektivet. jag vill också att mina barn ska växa upp så :D det kanske blir en flytt till svedala om det eventuellt (förhoppningsvis) i framtiden blir en bulle i ugnen.

2010-08-02 @ 18:51:37
URL: http://mariaohlin.blogg.se/
Postat av: jenny

håller med....älskar vår gemenskap!!!!

2010-08-03 @ 09:13:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0