Myter o sanningar.

Detta e bara som jag upplevt de. Rubriken ger inte riktig rättvisa egentligen, o självklart förstår jag att vi alla upplever de olika. Tyckte bara de va kul att lista 10 punkter som jag fått HELT om bakfoten i samband med graviditet/förlossning o bebis-liv... -Bara för att jag lyssnat o tagit till mig alldeles för mycket av vad andra sagt/påstått/frågat... 


Hört i samband med graviditet:

1. ·Passa nu på att sova, den varan blir det inte mycket av sen.
2. ·Titta inte/Titta på moderkakan. Den e de äckligaste/häftigaste du sett
3. ·Hur länge ska du amma?
4. ·En bebis bajsar 10 ggr om dagen. -här blir det att byta blöjor!
5. ·Glöm inte bort er som par -Man gör lätt de som förälder.. Tänk på att ni inte bara e "mamma o pappa".
6. ·Hör av er sen när ni skaffat er lite rutiner (Då Ella fötts) Så vi får komma o hälsa på!
7. ·Ta me er choklad, juice, något att äta till pappan, druvsocker, frukt, cola o en fasansfullt massa andra nödvändigheter -så som mjukt toalettpapper, bl.a. (Till förlossningen.)
8. ·Har du några förvärkar än?
9. ·Med första barnet går man oftast över tiden
10. ·Vilken liiten mage du har (allt utom de sista 4 veckorna -då ändrades de till "Vilken stoor mage du har..")


Så här upplevde jag de:

1. ·Nej. Nyfödingar har ingen dygnsrytm! Ella kunde få för sig att vara vaken 1-2 timmar klockan 4 på natten Däremot sover dom otroligt mycket när dom e så här små. Sova på dagen med bebis i famnen va ju nåt av de mysigaste man kunde göra! -Andra barnet? Okej. Då kan man börja oroa sig... Här har man ju en vilde att ta hand om på natten, en på dagen. Men även här har man oftast en som e på dagis ett par timmar iaf -Då får man passa på!)
2. ·Efter en förlossning kändes typ inget konstigt, kanske för att ALLT va så jävla konstigt. Om dom visat upp en rosa elefant o berättat att detta var moderkakan hade jag nog reagerat på samma sätt som som jag gjorde nu.. dvs, helt neuralt -"Jaha. okej"
3. ·Jag visste inte. Ett halvår tänkte jag var lagom. Kanske... typ. Men ingen hade berättat om alla problem man kunde stöta på... Ersättning, pump, extrem smärta o amningstanter -Var fanns de i föräldrautbildningen/forumen på familjeliv?
4. ·Eller bajsar dom var 10de dag... De e faktiskt olika!
5. ·Jag känner inte att vi glömt varandra. Snarare kommit varandra närmre... Nu passar man ju verkligen på att mysa upp sig i soffan när bebis sover. Pussas o kramas när man för en sekund inte har en bebis som kräver ens närhet o uppmärksamhet i famnen. Däremot e de krävande för förhållandet -de kan jag skriva under på! Ingen lätt match att va förälder. Ingen lätt match att inte sura/skrika/ryta/gnälla på partnern -Antingen för att han inte gör som JAG, eller bara för att man e på dåligt humör o tycker synd om sig själv. Föräldraskap e nog lika med frustration!
6. ·Runtiner? Då e ni välkommna att hälsa på först nu -från typ 2-3 veckor tillbaka. Rutiner tar tid, E svårt. Rutiner går inte att ha i början av bebis-period.
7. ·Vatten var de enda jag hade nytta av. Dessutom fick Linus fika när vi kommit dit... Kanske inte hör till vanligheterna, men colan, jucien, chokladen, frukten togs hem (eller slängdes -minns inte riktigt) igen. Toalettpapper fanns de ju fullt av o 1 av 3 väskor va allt jag behövde (och faktiskt i slutendan tog med mig -resten låg i bilen)
8. ·Jag hade lite förvärkar morgonen den 10de. Ella kom den 11de. Mer kände jag inte... Vissa gör inte de!
9. ·Jag kan säga att 8 av 10 som jag känner som fött sitt första barn fött de tidigare än de va beräknat -Precis som jag. Dessutom sa min barnmorska att detta var en ren myt! 
10. ·Jag låg på snittet i princip hela tiden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0