Så här gjorde vi!

Jag tänkte, efter att många frågat, dela med mig av tårtan. -Inte av själva tårtan då, såklart! Utan av receptet på den... Lite tips, Hur jag (Vi -jag & Agge) gjorde!

Själva tårtan består faktiskt av kladdkaka med glasyr. -Inte traditionell gräddtårta som vissa trodde när dom lassade upp en stor bit på kalaset...

Till kladdkakan behöver du (per sats):
4 ägg
6 dl socker
300 g smör
3 dl vetemjöl
8 msk kakao
3 tsk vaniljsocker

Vi gjorde dubbla satser ggr 3!
I vanliga fall ska en kladdkaka på en sats stå inne i ca 35 minuter på 155 grader. -Vi hade var och en (av de dubbla satserna) inne i ca en timme (Kolla alltså hellre kakan med hjäp av en kniv än att lita på tiden!)
När kladdkakorna var klara lät vi som svalna och sedan vände vi upp och ner på dom. (Blir högre och dessutom snyggare form) Sen skar vi ut de 2 översta delarna i lagom storlek. -Fixade till och med till den översta delen (av resterna) för att få den ännu lite högre...
Detta med höga kladdkakor är alltså kanske inte vidare ekonomiskt, men "resterna" åts gladerligen dagen innan kalaset, och om man har möjlighet att göra de övre delarna i mindre formar kan ju detta vara ett allternativ... (Annars skär man ju ut kanterna -vilket gör att de godaste på kladdkakan blir kvar!)


När kladdkakorna var i lagom storlek och stod på varandra strök vi glasyr över hela kakan.

Till 1 sats glasyr behöver du:
60 g smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av en lime
100 g philiadelphia

Vi gjorde 2 satser (rätta mig om jag har fel, Agge) Vi behöll den oxå vit då vi dekorerade med så mycket färggranna detaljer... Däremot går det jättebra att färga glasyren med hjälp av lite karamell-färg i valfri färg, -om man nu vill det!


Annars gjorde vi alla dekoratiner med hjälp av marsipan som vi köpte i färgerna grönt, rosa och vitt. (Till stripsen och rosetten använde vi ett grönt, färdigt marsipan-lock. -Lättare att skära ut långa remsor av detta) Resten färgade vi själv med karamellfärg (lite florsocker om det blev för kladdigt) -Prova er fram. Lek! -Så gjorde vi!

Grillspett användes för att trä marsinpan-kulor, rosor, sol och paket på. Tåget längst upp på tårtan e köpt (Det är ett ljus)


Ville ni veta något annat? Vad har jag missat??
-Fråga!



Kommentarer
Postat av: mariaohlin

åh, nej ! receptet är ju hemligt ! ;)

2011-05-06 @ 07:40:13
URL: http://mariaohlin.blogg.se/
Postat av: Natalie

Coolt Fanny, detta borde jag ju testa...kladdkaka som är så gott också ;-) det blir nog lite enklare dekorationer för min del dock. Kram

2011-05-06 @ 09:24:57
Postat av: Gabby

SÅ jäkla snygg tårta Fanny!! Jasså brossan ska ha fest; ) När är du här isåfall? Vore jättekul & se dig & din söta dotter! Kramar

2011-05-06 @ 17:15:05
URL: http://gabbylita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0