Oro.

img_0138 (MMS)

Jag borde verkligen sova nu! Jag borde egentligen sovit för länge sen, men plötsligt känns inte iphonen så pjåkig att mobilblogga från, -trots allt! Imorgon kommer borrande gubbar hit o ska sätta upp luftvärme-pumpen. Detta betyder att jag o Ella flyr till babycafeet nere vid kyrkan o tar med oss grannen Janie o lillan Amber i släptåg. Kvart i nio ska vi ses! Kvart i nio e annars en tid jag fortfarande brukar sova vid.. En tid då jag i värsta fall ligger o beklagar mig o ber böner till Ella att BARA en endast gång sova till typ elva.. -Tyvärr slår dom aldrig in! Iaf. Imorgon blir de babycafe. Igen! Jag ÄLSKAR babycafe. -De e jättemysigt! De enda negativa e att man ser andra barn o deras utveckling... Uppfatta mig inte fel -för jag vet att de bara e jag som nojjar o kanske e lite tramsig, -men på nåt sätt pågår det alltid nån slags tävling... Som de alltid gör i livet! " Jag har bäst betyg. Jag har smalast midja. Jag har störst bröst. Jag gifte mig först. Jag födde barn utan smärtlindring. Jag (Vi) har köpt de dyraste huset." and so on... Ni fattar. Nu, i "kapitel föräldraskap" skryter mammor o pappor (o så även jag! -Inte en gnutta bättre här inte!) om att lillen e sötast av alla, starkast av alla, kan mest o vet bäst.. Att träffa andra barn o andra mammor e min favoritsysselsättning idag. I love it! Ändå e de lite svårt o oroande.. Ella har varken fått framtänder i överkäken (däremot såg jag idag att en tand som borde vara den BREVID framtanden e på väg... -Skumt!) Hon kan inte heller krypa, hon ställer sig inte upp. Hon vinkar inte och hon blir rädd för höga ljud..  -Förstår ni att jag blir lite avundsjuk (fel ord egentligen... Jag blir lite.. Oroad) när en halvårsbebis plötsligt verkar mer motoriskt utvecklad än min som snart e 10 månader...? Jag tror inte, egentligen, att Ella har någon slags utvecklingsskada (o om så vore fallet e de ju bara att deala med de!) Däremot slår samvetet mig som en smäll över käften... -E de mitt fel?? E Ella efter i sin utveckling för att jag söp när hon låg i min mage? (Såklart innan jag hade en aning om vad som väntade..) Har jag gjort fel i att inte lägga henne på mage tillräckligt tidigt (o när vi väl gjorde de så gjorde vi de väldigt sällan då hon AVSKYDDE de!!) -Har jag gjort andra misstag? E Ellas möjligtvis lite sena utveckling ett resultat av mina misslyckanden?? -Jag vet inte! Jag har pratat med morsan (mommo) mycket om min oro. -Hon håller inte alls med! "Ella e inte sen" säger hon. "Ella kanske inte kryper, men hon e så med" "De e iiiingen fara!" Jag tror på mommo. Hon har säkert rätt. -Jag sitter här, på första parkett, som förstagångs-morsa o ser allt som e "fel". Jag ser inte att de kanske e rätt skönt med en "om-jag-sätter-dig-här-sitter-du-kvar-här"-bebis. Ella e oxå en bebis som klappar händerna, hon e envis som ett helt kompani av envishet. Hon "pratar" en massa och har väldig koll på finmotoriken (kallar man se så??) Smart e hon. Och "me" som mommo utrycker de! Hon slänger klossar i sin spann o plockar upp dom, hon tittar efter saker som "försvinner" o hon härmar en! -De e nog egentligen ingen som helst fara med min bebis. -O hon e trots allt fortfarande de.. -En bebis! Men kanske ska man ändå kolla med BVC nästa gång. Säga att man e orolig.. -Hade ni gjort de? ÄLSKAR bilden jag skickade med, btw! -Ella kollar nämligen inte bara efter saker hon tappar... Hon ska gärna ta upp dom med! Skitarg blir hon då hon inte når. Förbannad till tusen!! <3


Kommentarer
Postat av: Emelie

jag tror absolut inte du behöver oroa dig! ALLA barn utvecklas i sin egna takt, och om nu ella kanske är lite senare med vissa saker än andra barn så spelar det ju absolut ingen roll! jag har träffat ella många gånger nu och tycker absolut inte att hon verkar "sen" i utvecklingen. som du skriver så är hon bättre på finmotorik, och kanske kommer hon börja prata jättetidigt och istället utveckla ett enormt ordförråd snabbt, och kanske vara lite senare med att börja gå och sånt.

Såhär står det på en sida "Sedan är det en fråga om balans och övning - de flesta bebisar tar sina första steg mellan nio och tolv månader och går bra vid 14-15 månaders ålder. Det är också helt normalt om det tar längre - många barn börjar inte gå förrän efter 16-17 månader. " och såhär står det på en annan "Vissa barn kan utvecklas senare inom vissa områden, som att lära sig gå, medan de andra färdigheterna utvecklas normalt eller tidigare. Om det är så för ditt barn, kan det betyda att han bara koncentrerar sig så mycket på att lära sig prata eller förstå, så hans hjärna har valt att vänta med att försöka gå för tillfället.



Att lära sig gå sent kan ligga i släkten eller vara en del av ditt barns personlighet: vissa barn är mer självständiga än andra, detta påverkar hur snabbt de lär sig olika färdigheter. Du kanske märker att ditt barn inte visar något som helst intresse för att gå i flera månader och rätt som det är så tar han en skutt framåt (bokstavligt talat!). "



ta upp det med bvc om du är orolig, men jag tror bara de kommer säga detsamma, dvs att alla barn utvecklas i olika takt.

tycker det är starkt av dig att våga skriva om det dessutom, det är nog många som förnekat det, och speciellt på en blogg, där allt "alltid är så fint och perfekt".

2011-02-10 @ 08:43:53
URL: http://emeliten.wordpress.com
Postat av: Sophia

Vilken underbar bild!!



Min bror var likadan, satt kvar där mamma satte honom och jag var tvärtemot och vi blev normalstörda båda två :) Min guddotter kryper fortfarande inte och hon är ett år, däremot så har hon börjat gå.

Antar att alla utvecklas olika och så tror jag bebisens personlighet kan spela in, men jag är bara en gissare, har ju inte ens en bebis själv...

2011-02-10 @ 09:00:33
URL: http://barasophia.se/
Postat av: Malin

Jag förstår precis dina tankar. Dom följer mig fortfarande och kommer nog alltid göra. Och då vetjag ändå att Oliver kommeraldrig bli som dom andra barnen!

Men jag hatar tävlingen mellan alla föräldrar, skrytet. Samtidigt som man gläds åt barnen som kan lite mer. Jag är imponerad av Ella och hennes finmotorik. Hennes fina pincettgrepp. Hon är en go unge :) Som jag är alldeles övertygad om att du inte alls behöver oroa dig för.

Kramar till er.

2011-02-10 @ 10:13:14
URL: http://finaklumpen.blogg.se/
Postat av: Milla - Mamma till SagaBus & Lillebror

Jag tycker verkligen inte att du ska oroa dej! Vissa barn kryper aldrig, utan börjar gå istället :)

Ungar är härliga och märkliga, dom gör allt i precis sin egen takt och gör bara det dom känner för ;)

Känner dock igen den här tävlingen som pågår i det tysta.. Men jag tror att alla nojar lika mycket, men tror att dom är ensamma :)



Kramar

2011-02-10 @ 14:02:31
URL: http://sagabus.blogg.se/
Postat av: mariaohlin

fanny, du gör som du vill om du vill publicera denna lilla kommentar eller inte. jag behöver bara få det sagt.



det är ju ganska genomskinligt att det är en tävling för vissa. och till dom säger jag FUCK OFF !



jag kan noll om barn. verkligen noll ! ibland undrar jag, vilken ände är det som ska ha mat och vilken ska man städa efter ?



ärligt talat. om det finns människor som på något vis försöker glänsa med sina egna barns fantastiska utveckling och gåvor är väl egentligen frågan vad som gömmer sig i det ? jag antar gammal hederlig KOMPLEX !



ella är den mest fantastiska lilla människa jag träffat och om något skulle vara fel på henne då skulle JAG göra allt för att slippa diagnostiserad. FYFAN, vilket jävla register. ADHD-DAMP-CPskada, u name it !



jag kan bara anta att fröken samevall gör precis som fröken samevall behagar och det gör hon fan rätt i. jag hatar finstilta regler och BVC-normer. vem säger att bara för att 8 av 10 ungar gör si eller så, så är det rätt ? bull shit. det märks på en unge om någonting inte står rätt till (och förresten, vad fasen spelar det för roll ?) ett barn är en fantastisk gåva oavsett. ella är en sprakande, stark, välfungerande och alert unge och jag säger, fuck you tills du bevisat motsatsen. OCH VERKLIGEN, försök hitta ett enda fel på detta ljuvliga barn.



sist men inte minst, FANNY ! du är en fantastisk mamma - glöm aldrig det !

i love you /agge !

2011-02-10 @ 16:43:55
URL: http://mariaohlin.blogg.se/
Postat av: petra

Gumman jag tror inte att du behöver oroa dig. Tänder kommer när dom kommer och alla gör saker i sin egen takt. Alla är olika och det var ju även vi som barn. Motorik och tänder kommer när det kommer och jag tycker du ska njuta av allt Ella gör i den takten hon gör det. Neo har ju så brottom att jag inte hinner njuta av varje steg i lugn och ro. Så njut massor av det hon gör,när hon gör det <3 :)

2011-02-10 @ 22:44:34
URL: http://varneo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0