Smakportioner!

I hyllorna på ICA syns otaliga rader med barnmat. "Djungel" tänker jag o plockar istället me den gamla goda Sempers mjölkerstättning (från födseln) o går o betalar.
Inga burkar, inga skedar, ingen haklapp, inget (okej, lite) kladd o inget krångel. Fram till nu. Ella börjar närma sig 4 månader o ska helt plötsligt gå från den trygga "från-födslen-ersättningen" till den läskiga "från-4-månader-ersättningen". Scary. Jag vet!
Dessutom finns ju små söta burkar med blåbärspureér o fruktdrycker som skriker ut "E ditt barn 4 månader så KÖP detta. NU. Du KAN INTE VÄNTA!" -Ska man de? Vänta..? Ella ammas ju inte -hon får sin ersätting o verkar rätt nöjd så. Hon sover iofs inte mer (jag e nöjd, klagar inte. Konstaterar bara!) än 5 timmar åt gången på natten o äter rätt tätt på dagen. Så för hennes skull -ska man prova?

Hur gjorde ni, supermorsor? När gav ni smakisar första gången, o hur gick de?



Potatis o palsternacka
bebis-style vs. vuxen-style!


Kommentarer
Postat av: Tant Alexandra

Jag började med smakisar straxt innan Malte fyllde fyra månader men det var bara för att han ammade så sjukt mycket och jag var i desperat behov av avveckling!



Han fick egentligen inte så mycket i sig men det var så himla kul att se hans reaktioner på olika smaker så jag rekommenderar att sätta igång. Askul!

2010-07-30 @ 20:29:39
URL: http://tantalexandra.se
Postat av: Elin

haha vet inte om jag är en supermorsa men :D jag gav adam pure första gången när han var 4 månader, han fick morötter för min bvc sköterska tyckte man skulle börja med grönsaker och sa att morötter är lite sötare så det är bra. Men har hört att vissa tycker det är bäst att börja med potatis, så de är olika :)

2010-07-30 @ 23:24:43
URL: http://lundevallll.blogg.se/
Postat av: Malin och lilla Oliver

Hade jag vetat bättre hade jag väntat någon månad till med smakportioner!

Men sen är ju inte Oliver som andra barn.

Men det allra viktigaste är ju att du och Linus ska känne er trygga i att börja ge Ella lite annat!

2010-07-31 @ 07:16:47
URL: http://finaklumpen.blogg.se/
Postat av: Gabby-tvillingmamma

Har börjat med smakportioner nu mest morot & palsternackspuré & de börjar gilla det mer & mer & smaskar glatt i sig det nu. Kommer även börja me dlite smakportioner av gröt snart. Då jag inte ammar så vill jag börja med lite (mat)redan nu! Såå kul att se deras första reaktion=) Hoppas allt är bra med er annars? Kram

2010-07-31 @ 16:16:45
URL: http://gabbylita.blogg.se/
Postat av: Mad

Denna "supermorsan" började när Wincent var 6 månader kanske äldre med hemmagjord pure på potatis och broccoli. Han va en svår kille till att börja äta. Men det gick. =) Tyckte det var så enkelt att koka upp potats, morot osv och bara pureea med stavmixer och sen frysa in i isbitar. Perfekt att ta fram en sån när det var dags eller att ta med. =)

2010-08-01 @ 15:26:25
URL: http://mamamad.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0