Ett soc.fall i familjen...

Jag har en 16årig syster. En "på-köpet-då-mamma-gifte-om-sig-syster" e hon egentligen, men jag kallar henne för min syster. (De både känns o blir mycket lättare så!) -Denna syster heter Frida o va (som dom flesta andra 16åringar?)falsterbo horse show's camping o festade under fasterbo-veckan. Fritte (som vi kallar henne) pimplade vin då ett par poliser dök upp. Kompisarna flydde all världens väg medans Fritte (och någon till) satt kvar, fick sitt vin uthällt o uppgav sitt namn o nummer till herr. Polis!

Mamma o Kaj (Fridas pappa) fick brev hem. "Inget att bry sig särskilt mycket om" tyckte dom då Frida redan berättat vad som hänt och dom pratat om det med henne.
Några veckor senare får som därmot hem ett brev från socialen. Ett brev om att Kaj, Fridas mamma Gunn o Frida ska på möte med dom angående denna händelse... "HALLÅ ja!" säger jag bara! En 16åring dricker lite vin som hon köpt av någon langare (vilket kanske inte är helt okej) Hon sitter kvar o ger polisen sitt namn o nummer. Hon e ärlig. O så får hon igen för det...! (För tror någon att ungdommarna som sprang iväg fick nån skit?? -Knappast, va?)

Jag tycker de e för jävligt! Visst blir de säkert ingen utredning om fosterhem eller liknande, men ändå! Att dom ens lägger ner tid o pengar på något sånt här när de finns så många barn o ungdommar som far illa e sjukt! Jag förstår brevet från polisen, jag förstår att dom hade behövt ha möte om det hänt flera gånger. Jag hade förstått det om hon knarkat, hamnat i slagsmål, varit skitfull eller ens druckit hembränt eller liknande. Men nu förstår jag de inte. De gör jag bara inte...

Tur att familjen ser det hela som lite "komiskt".
Tragikomik kanske man borde kalla de...!



Social-fallet Fritte!


Kommentarer
Postat av: Malin

Fast socialen ska alltid utreda alla händelser av liknande slag när det gäller minderåriga, det är deras skyldighet att utreda när det kommer en anmälan. Oftast är det denna typ av ärende som är lätta att gå igenom, och oftast krävs det bara ett möte sen avslutas ärendet. Men som sagt, socialtjänsten har skyldighet att utreda det hur dumt det än kan tänkas vara för det handlar ju trots allt om en minderårig.

2010-07-29 @ 19:31:59
URL: http://muniin.blogg.se/
Postat av: Fia

Sv: Det är helt underbart att vara tvillingmamma =)En häftig upplevelse att bära på två små barn, se dom sprattla omkring i magen...helt magiskt.



Men det var jätte många som hetsa om att det skulle vara sååå jobbigt och vi skulle behöva städhjälp och hjälp med mat osv.Vi har då ALDRIG behövt hjälp med verken det ena eller det andra.

Sen kommer det säkert bli tuffare för mig då mannen börjar jobba.Hittills har han varit ledig med oss och börjar igen 16 augusti.Men som sagt mina barn är inte jobbiga utan dom är underbara små underverk.

För det är den ständiga frågan jag får ...ÄR DET JOBBIGT???

Sen finns det säkert dom som har det jätte jobbigt om tex den ena har kolik osv....vi kanske har haft tur ;)

2010-07-29 @ 22:13:50
URL: http://sofsan.blogg.se/
Postat av: munin

Joo, men visst... jag tycker också det är töntigt som attans.

2010-07-30 @ 09:10:26
URL: http://muniin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0