Oktober. Bröstcancer-månaden... -Så va de de här med välgörenhet igen!

Jag gillar att ge. Speciellt till folk o organisationer som behöver de!
Tyvärr finns de så många, så mycket, som behöver vår hjälp. Så där står man. Undrandes -Vem o vilka behöver de mest? Till vad används egentligen mina pengar, o vad ligger närmst hjärtat...?

När vi va små hade vi (min familj) ett faderbarn. Tri hette hon. Var hon bodde minns jag inte. Jag vet att hon va ett par år äldre än mig iaf. Att hon ibland skickade brev -som sen nån tolk översatte- o nåt foto på sig själv. Minns oxå att vi en jul skickade ner en "my litle pony" till henne. Barnhemmet tog sen kontakt med oss o sa att vi inte fick göra så -uppståndelsen hade visst blivit total!
De va mysigt tyckte jag. Att ha ett fadderbarn. Ge en utsatt flicka möjligheter (fast riktigt så tänkte jag väl inte då... Då tyckte jag mest de va coolt att hon bodde i ett annat land -o att hon va gammal! Hade säkert en massa tuffa kompisar o killar, trodde jag!)
Ändå känner jag nu att man kanske inte bara borde hjälpa en, specifik, människa! (Kan man ens de idag...?) Även om de e väldigt mysigt o personligt...

Borde man kanske bli världsförälder? Hjälpa byar? Barn? Hiv-smittade? krigsoffer? ...Kanske borde man ge pengar till cancerfonden, bröstcancerfonden, barncancerfonden!?? -Samtidigt behöver våra regnskogar hjälp. Våra hav. Djuren. Sjukdommarna blir större, värre. Organisationern fler...

Tyvärr måste jag erkänna att jag inte skänker till någon, även om jag velat! Jag kan själv inte ens spara en hundring i månaden.. hur ska jag då kunna skänka två till nån annan..?
Visst e de dumt tänkt? -Jag skäms över att skriva de, men så e de! ...För visst hade jag kunnat om jag verkligen velat! -Jag hade kunnat strunta i att fika på stan o istället skänkt en 500ing till behövande...
Ändå fortsätter jag fika...

När en sak som "rosa bandet" kommer ut i butikerna, när kappahl frågar om man vill lägga till en femma på sitt köp för att hjälpa de drabbade i pakistan, eller 50örings-insamlings-bössor står lite här o var (De går fortfarande att skänka pengar till dom, ja!) blir jag glad. Gör de gärna!
Jag känner att jag bidrar utan att binda upp mig. Att jag gör en god gärning även om de handlar om små-pengar.
Så här borde fler tänka. Eller som Postkodslotteriet t.ex. ...De e ju de smartaste man kan göra, egentligen! Flera miljoner till välgörenhet o man har själv chans att vinna på deVinna pengar. Inte bara samvete! Rosa bandet e en annan jävligt smart grej... Jag menar, en designad rosa-bandet-rosett blir i oktober månad något av ett mode. Jag bara älskar ideen. idéerna!


Ingen kan göra allt, men alla kan göra mycket. -Så e de faktiskt! Som min kära pappa. Moffa. t.ex. -I ett par år nu har dom, istället för att ge julklappar till sina kunder på firman, skänkt alla pengar till byar i afrika... Pappa säger att julklapparna aldrig varit så uppskattade.
Bra! Mer sånt tänk! -skit i badrockarna eller ostbrickan o presentkorgen (eller va man nu ger..) Slösa inte flera hundra tusen på grejer folk ändå bara slänger iväg. Tänk nytt. Tänk bra. -Tänk välgörenhet.



I år köpte jag ett rosa band -precis som vanligt. Dessutom smyckade jag både min OCH mammas profilbild på facebook me detta. 10 kronor fattigare -o bra samvete på köpet!
Gör detta ni me, vettja!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0