En glädjens och sorgens dag...

När jag fick smset för knappa 3 år sen trodde jag inte de va sant. Inte i min vildaste fantasi trodde jag att detta skulle drabba just henne. Att min bästa väns syster skulle tas ifrån oss. Besegras av cancern.

Lina blev 27 år. Hennes dotter Meya var bara dryga 5 månader när hennes mamma togs ifrån henne. Jag bara grät. -Grät för Linas skull, för Meyas, Elins, Jeanettes o Sonnys skull. För alla Linas vänner och för tragiken. -Jag grät också för skuldkänslorna.. För att jag befann mig 100 mil hemmifrån o över att jag faktiskt grät.


Den 11 april 2008 tog Lina sina sista andetag. Då tog den fruktansvärda hjärntumör som drabbat denna unga, levnadsglada o vackra kvinna o mamma, ett liv.
Några veckor senare va jag hemma. Gick på begravning. På den vackraste och mest tragiska begravning jag någonsin varit på. Jag försäkrade mig om att denna dag för evigt skulle vara en sorgens dag. En hemsk och tragisk dag. Linas dag. hennes döds-dag.


Två år senare tänkte jag inte ens på vilket datum det faktiskt var. Jag fick den finaste gåva jag någonsin fått. En Ella kom till världen och jag hade blivit mamma. Linus ringde Elin som var i extas över vår flicka. -Inte ett ord om Lina nämndes... för än i efterhand. När jag o Elin ett par månader senare satt på lilla torg och åt.
"Ella föddes på Linas döds-dag" sa Elin. "Av alla dagar på hela året så kom hon just den 11 april"... "Fast de e bra" fortsatte hon. "Då blir det inte bara en sorgens dag, precis som jag sa till mamma"...
De va fint tyckte jag. -Kanske t.o.m. en mening att Ella valde just detta datum. För iom detta är den 11 april inte längre bara ett sorgens datum.. -De e oxå ett glädjens datum. För både oss och för Elin. För Elins familj som jag står nära. Denna dag blir en vårdag som varje år kommer påminna oss om när Ella kom till världen... Men även om de till stor del kommer vara Ellas dag kommer Lina alltid skänkas en tanke denna dag. -För att vi saknar henne. tänker på henne.
Jag hoppas hon ser Ella. vakar över henne. Sitter i himlen o snackar skit med gammelmormor Ella och Farmor Christel. De hoppas jag -och tror!


-En glädje större än allt. Den 11 April 2010.


Kommentarer
Postat av: venessa

Vad fint skrivet fanny!

Grattis till Ella! <3

2011-04-11 @ 07:48:30
Postat av: mariaohlin

ett liv kan aldrig ersättas av ett annat, men jag tror att du har rätt. det fanns nog en liten mening med att ella landade här just denna dag. kanske fick hon en liten knuff från en ängel till en annan. pussa på födelsedagsbarnet från oss och tack för allting igår. det är alltid så härligt att ha er här :) i love u lilla familjen !

2011-04-11 @ 07:58:50
URL: http://mariaohlin.blogg.se/
Postat av: Milla - Mamma till SagaBus & Lillebror

Grattis Ella på din första födelsedag!! Hurra hurra hurra!

2011-04-11 @ 09:35:34
URL: http://sagabus.blogg.se/
Postat av: Sophie

Jättefint skrivit Fanny.

Livet är så himla orättvist ibland så det knappt är sant. Men som du själv skrev; den 11 april blev en glädjens dag också.

Massor av Grattis kramar till sötaste tjejen!!

Familjen Dahl/Cerbach :)

2011-04-11 @ 12:57:14
URL: http://www.ettrosahelvete.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0